stypendyści


Stypendia otrzymało 72 tancerzy. Przedstawiamy sylwetki stypendystów, którzy zakończyli realizację indywidualnego planu przekwalifikowania zawodowego.

fot. Ewa Krasucka

Vladimir Seleznev

Przedsiębiorca, Specjalista ds. Multimediów, Grafik Komputerowy, Tancerz. Absolwent Baszkirskiej Szkoły Choreograficznej im. Rudolfa Nuriejewa w Ufie. Pracował w ośmiu teatrach, w tym w trzech w Polsce (w Szczecinie, Gdańsku, Bydgoszczy). Z sentymentem wspomina główną partię jako Konik Garbusek na początku swojej kariery scenicznej.


Jako tancerz czuję się całkowicie spełniony. Teraz jestem przedsiębiorcą, specjalistą od multimediów, realizatorem wizji. Artystycznie podchodzę do każdego wydarzenia, które traktuję jak unikalny projekt - spójny, wielowymiarowy spektakl. Poprzez dekorację sal ekranami led, stworzenie grafiki, mogę samodzielnie przygotować, wręcz wymyślić wygląd sali. Współpracuję z realizatorami światła i dźwięku. Wspólnie tworzymy pełną oprawę koncertów, najprzeróżniejszych imprez komercyjnych i artystycznych. Potrafię robić spoty na koncercie, przerobić logo w 3d, stworzyć animację z wielu zdjęć. Wiem czego potrzebuje klient na estradowych imprezach i ze względu na swoją wielokierunkowość potrafię zagwarantować kompleksową usługę. Mimo, że działam krótko, mogę pochwalić się już stałymi klientami. Reprezentuję taki poziom świadczenia usług, który ma dobrą markę.
O zmianie zawodu zacząłem myśleć po 30 roku życia. To był czas kiedy jeszcze formalnie były przyznawane tancerzom wcześniejsze emerytury, miałem świadomość, że nie będę tańczył po 40 roku życia. Nie chciałem jednak korzystać w przyszłości tylko z wcześniejszej emerytury.
Moje obecna praca i specjalizacja to efekt pewnej drogi, którą przeszedłem. Najpierw myślałem o realizacji dźwięku. Zdobywałem samodzielnie praktykę w różnych miejscach, przygotowywałem nagłośnienia, robiłem koncerty. Dzięki temu zobaczyłem także, że ten rynek jest przesycony.

Im więcej działałem, tym więcej dowiadywałem się o sobie i o rynku, tym bardziej modyfikowałem swoje plany. Zacząłem bardziej rozwijać swoje zdolności graficzne i postanowiłem, że właśnie na tym się skupię. Kiedy przystąpiłem do Programu chciałem się w czymś wyspecjalizować. Wiedziałem już bardzo dużo i o sobie i o rynku, np. jaki sprzęt będzie mi potrzebny. Najbardziej w programie przekwalifikowania pomogła mi żona, która towarzyszyła mi w kluczowych decyzjach i wyborach oraz konsultacja z doradcą zawodowym w ramach Programu. Moim zdaniem bardzo dużą rolę w takiej zmianie odgrywa pomoc i ważne było dla mnie, że mogę z takiej pomocy skorzystać. Kiedy człowiek zastanawia się, czy dobrze robi, czy to, o czym myśli ma sens, to że ktoś wtedy może wesprzeć, podpowiedzieć jest szalenie ważne.
W Programie wiedziałem, ze jestem pod opieką specjalisty i bardzo to ceniłem.
Z perspektywy czasu myślę, że zmianę zawodową tancerz powinien rozpoczynać gdy ma 25 lat, tak, by po 30 roku mógł już wykonywać inną pracę.

  Ja żałuję, że nie przekwalifikowałem się wcześniej. Taniec jest piękny, ale balet to nie wszystko. Świat jest znacznie większy, a myślę, że nie zawsze to widzimy, jesteśmy trochę w tym naszym świecie zamknięci, przez co nie rozwijamy się w bardzo wielu kierunkach. To co można robić poza baletem,to są niesamowicie ciekawe rzeczy.
Kiedy myślę o sobie dziś – uważam, że zmiana zawodowa bardzo mnie rozwinęła jako człowieka. Jestem dojrzalszy. Zawsze chciałem założyć firmę, być za siebie w pełni odpowiedzialnym. Dzięki zmianie poprawiłem swój status materialny. Mam poczucie, że trzymam życie w swoich rękach. Mogę coraz odważniej myśleć zarówno o byciu z rodziną, jak i o zabezpieczeniu rodziny.
Myślę, że by dokonać zmiany trzeba przede wszystkim być odważnym. Także mieć chęci, być pracowitym. I jeszcze trochę wiary w siebie. Myślę, ze tancerze boją się utraty pracy i stałego dochodu, może czasem sami sobie wmawiają, że niewiele potrafią. Może mają obawy przed braniem odpowiedzialności za siebie i przez to przeciągają czas zmiany. A moim zdaniem im szybciej się odważą, tym szybciej odnajdą się w nowym zawodzie. Nie bójcie się.
Młodym tancerzom powiedziałbym – myślcie szerzej. Ale aby to było możliwe poszerzajcie swoje umiejętności, wiedzę. Miejcie hobby, bo ono rozwija umiejętności. I podejmujcie działania.

Łódź 2019



Radosław Lak

Stypendyści

Eduard Bablidze

Stypendyści

newsletter
© Instytut Muzyki i Tańca
Zdjęcia, teksty i filmy prezentowane na tej stronie są objęte prawami autorskimi
i nie mogą być wykorzystywane w całości lub części bez zgody IMiT.
Ta strona wykorzystuje do swojego działania pliki Cookies. Możesz je zablokować w ustawieniach swojej przeglądarki. Blokada może spowodować niepoprawne działanie strony lub brak dostępu do niektórych jej funkcji. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.